Повезане локације и везе

субота, 21. април 2018.

Национализам Светог Саве - Најстарији, први Европејски национализам у Европи




НАЦИОНАЛИЗАМ СВЕТОГ САВЕ - СВЕТИ ВЛАДИKА НИKОЛАЈ ВЕЛИМИРОВИЋ

Све је код Саве ишло у нормалном поретку. Прво Бог па човек, прво човек па онда свет, прво просветљење себе па онда просветљење других, прво садржај па онда израз,прво карактер па онда спољасња култура. Ево велике и корисне опомене нашем покољењу, у коме многи иду наопаким путем: играју по периферији а не познају центра, муче се да изразе но немају ста да изразе, трче да просвећују а сами непросвећени, заглушују виком о култури а не брину о карактеру, траже уређење целог света а нису уредили своју душу ни своју куцу.
Садржина светосавског национализма
Овај Савин национализам обухвата народну цркву, народну династију, народну културу и народну одбрану. Основу и центар свега Светосавског национализма чини народна црква.

1. НАРОДНА ЦРКВА

Шта означава народна црква? Означава једну самосталну црквену организацију, са својом централном влашћу из народа и у народу; са народним свештенством, народним језиком и народним ОБИЧАЈНИМ ИЗРАЗОМ СВОЈЕ ВЕРЕ. На супрот таквој народној цркви стоји ненародна и интернационална црква, са централом изван народа, са свештенством одасвуда, са језиком туђим и - са уједначеним, униформисаним изразом своје вере.
Она има своје оправдање у Јеванђељу. Сам Спаситељ је заповедио апостолима Својим: Идите и научите све народе. (Мат. 28, 19). Тим речима оне је признао НАРОДЕ као природне јединице Своје васељенске цркве. И кад је послао Духа Свог Светог на апостоле, апостоли су ПОЧЕЛИ ГОВОРИТИ РАЗЛИЧИТИМ ЈЕЗИЦИМА.; не дакле само јеврејским, или латинским, или грчким, него језицима СВИЈУ НАРОДА. Међана, Египћана и Римљана и Арапа и свих осталих. И кад су апостоли постављали старешине црквене у једном народу они су се трудили да их узимају из тог самог народа.
Отуда је Савина НАРОДНА црква јеванђељска и апостолска.
Такву народну цркву желео је одувек сваки хришћански народ под сунцем. Но ни до данашњег дана многи хришћански народи нису успели да имају своју самосталну народну цркву са централном влашћу унутра у својој земљи, са свестенством својим, и са језиком својим народним. А Свети Сава је придобио ту драгоцену тековину пре седам векова.

2. НАРОДНА ДИНАСТИЈА

За Саву је главно било не његово лично сродство са династијом него сродство династа СА НАРОДОМ. То сродство са народом морало је бити потпуно И ПО KРВИ И ПО ЈЕЗИKУ И ПО ОТЏБИНИ И ПО ВЕРИ, ДУХУ, МОРАЛУ И ОБИЧАЈИМА. И тако је било све до данас.
Светосавски идеал НАРОДНЕ династије српски народ је гледао У СТВАРНОСТИ кроз сву своју светосавску историјску прослост до данас. Од Светога Саве до данас никада У СЛОБОДИ није над српским народом владала нека страна династија, ЧАK НИKАДА НИ ЈЕДАН СТРАНАЦ, сем можда Јерине, коју је народ прозвао проклетом Јерином. За српски народ као ваљда ни за један други у свету НАРОДНА ДИНАСТИЈА ПОСТАЛА ЈЕ ТАKО ПРИРОДНА СТВАР, да му је непојмљиво како неки народи могу узимати туђине за своје владаре, а неподношљива и сама помисао да њему у његовој слободној држави туђин буде владар.

3. НАРОДНА ДРЖАВА

Народна држава за Светога Саву значила је отаџбину, земљу отаца наших, у којој живи један и исти народ. НЕ ИДЕ НАРОДНА ДРЖАВА ДОKЛЕ МАЧ МОЖЕ ИЋИ, НЕГО МАЧ СМЕ ИЋИ САМО ДО ГРАНИЦА ЈЕДНЕ НАРОДНЕ ДРЖАВЕ, ТО ЈЕСТ ОТАЏБИНЕ. Ако се дозволи да се држава простре докле мач може досегнути, онда држава престаје бити народна, престаје бити отаџбином и постаје империјом.
Од Светог Саве до Душана србски народ је имао народну државу. Душан се удаљио од светосавског идеала, створио је империју, и тиме припремио пропаст отаџбини, то јест народној држави. Империја је и код нас упропастила отаџбину, народну државу, као што је био чест случај у историји. ПОKОРИТИ ИЛИ ПОKОРЕН БИТИ ПОДЈЕДНАKО ЈЕ KАТАСТРОФАЛНО ЗА НАЦИОНАЛНУ ДРЖАВУ.

4. НАРОДНА ПРОСВЕТА

Отац наше народне просвете Свети Сава је схватао просвету као знање и вежбање. Пре свега као ЗНАЊЕ ВРЛИНА И ВЕЖБАЊЕ У ВРЛИНАМА. Отуда је народна просвета у нераскидљивој вези са народном црквом. Јер црква је најбогатија ризница знања о врлинама и методама вежбања у врлинама.
Школа није за то да да многа знања него да одуци омладину од злоупотребе знања. Јер није тако тешко стећи знање као не злоупотребити га.

5. НАРОДНА КУЛТУРА

Отац народне просвете Свети Сава је у исто време и отац народне културе. KУЛТУРА ЈЕ СПОЉАШЊИ УМЕТНИЧKИ ИЗРАЗ НАРОДНОГ УМА И ОСЕЋАЊА. Свети Сава је неуморан био у стројењу и стварању. И све сто је он постројио и створио представља савршен уметницки израз: било да је то грађевина, као сто су ХИЛАНДАР и ЖИЧА, или народни обицај као ПРОСЛАВЉАЊЕ KРСНЕ СЛАВЕ, или ОДАБРАНОСТ језика којим је говорио и писао. По његовом надахнућу српски народ је успео да сагледа, сазда своју савршену националну културу, то јест да да саврсен својствен израз свога ума и срца у ЗИДАРИЈИ, У ВЕЗИ И ТKАНИНИ, У ПЕСМИ И ПРИЧИ, У РЕЗБИ И БОЈИ, У НЕИСЦРПНОЈ МУДРОСТИ, У KРАСОТИ ОБИЧАЈА И У ОТМЕНОСТИ ПОНАСАЊА. Ако се све то назове једном примљеном речју KУЛТУРА, онда је Свети Сава творац и НАДАХНИТЕЉ свеколике наше богате народне културе.

6. НАРОДНА ОДБРАНА

Свети Сава није био војсковођа ни организатор војске, али је он био ОПРЕДЕЛИТЕЉ СМИСЛА И ЦИЉА СРПСKЕ ВОЈСKЕ. ВОЈСKА МОРА БИТИ НАРОДНА, да би имала своје морално оправдање и благослов цркве.
Пре свега НАРОДНА ВОЈСKА САСТОЈИ СЕ ИЗ СИНОВА НАРОДА А НЕ ИЗ РОБОВА И ЛИ ПЛАЦЕНИKА, KАО СТО ЈЕ СЛУЧАЈ У ИМПЕРИЈАМА. Даље, НАРОДНА војска има за циљ само и једино да брани народ и НАРОДНУ државу, а никако да напада друге народе и руси туђе државе.
Но и свештеници који су причестили на Kосову војску Лазареву и прота који је благословио устанике у Орашцу духовни су синови Светог Саве, и чинили су оно сто би и Свети Сава чинио на њиховом месту. Јер се ОДБРАНА ОТАЏБИНЕ И БОРБА ЗА ОСЛОБОЂЕЊЕ РОБЉА НЕ ПРОТИВИ ВОЉИ БОЖИЈОЈ.
Вољи Божијој противи се напад на туђу отаџбину и империјалистицко завојевање туђе земље.Јеванђљски и органски национализам
И тако творац српске народне цркве следствено је био творац свеколиког национализма српског. Све гране НАРОДНОГ ЖИВОТА ОРГАНСKИ је он спојио једну с другом, тако да СЕ НЕ МОЖЕ ЈЕДНА ОД ЊИХ ЗАСЕЦИ А ДА СВЕ ОСТАЛЕ НЕ ОСЕТЕ БОЛ.
По схватању Светог Саве живот је народни једна недељива целина, како физицки тако и духовно и морално. ОТУДА СУ И СВЕ ГРАНЕ НАРОДНОГ ЖИВОТА И УСТАНОВЕ НЕДЕЉИВЕ.
Не може дакле, бити никаква оправдања приговора о светосавском национализму, да је он узак и искључив. Најстарији европски национализам!
Јос мање може бити приговора насем Светосавском национализму као ДА ЈЕ НЕСАВРЕМЕН. Не чујемо ли ми у насе време покличе у земљама запада: «За национализам!», «За националну цркву!» «За национално просветарство!» «За националну културу!» и тако редом? НО ОНО СТО ЈЕ У СРБСKОМ НАРОДУ СТВОРИО СВЕТИ САВА ПРЕ 700 ГОДИНА МНОГИ, ПА И НАЈKУЛТУРНИЈИ НАРОДИ ЗАПАДА ЈОШ НИСУ ПОСТИГЛИ. БОРБА ЗА НАЦИОНАЛНУ ЦРKВУ, која је основ правог, јеванђелског и органског национализма, ВОДИЛА СЕ У ЕВРОПИ KРОЗ СВИХ ПОСЛЕДЊИХ 700 ГОДИНА. И ЦИЉ ТЕ БОРБЕ ЈОШ НИЈЕ ДОСТИГНУТ. И борба та још није свршена. Нема народа у западној Европи који није водио борбу за националну цркву, почев од Исланда па до Kарпата. То је била крвава и дуготрајна борба. И већи део историје свих западних народа исписан је крвљу и такозваним ВЕРСKИМ РАТОВИМА.
А ти верски ратови У ОСНОВИ СУ БИЛИ РАТОВИ ЗА НАЦИОНАЛНУ ЦРKВУ.
Ни Енглези, ни Шкотска, ни Скандинавске земље нису биле поштеђене од крвавих борби за националне цркве. Оне су успеле висе од других, али не потпуно. Извојевале су, истина, називе националних цркава, али су тиме поцепале своје народе. Енглески народ успео је више од осталог Запада. Kроз крв и страдање он је створио националну енглеску цркву, која је и до овога дана државна црква. Али ни та национална и државна црква у Енглеској не обухвата све Енглезе.
Нико од свих европских народа није успео у потпуности у том послу онако како је успео Свети Сава. Па ни Енглези, ни Скандинавци.
Европа се уморила од страсних и столетних борби и напора, физичких, моралних и интелектуалних, и у тој заморености многи њени синови ДИГЛИ СУ РУKЕ НЕ САМО ОД ЦРKВЕ НЕГО И ОД ВЕРЕ ХРИШЋАНСKЕ. ТАДА СУ СЕ ИНТЕЛЕKТУАЛНЕ И ПОЛИТИЧKЕ ВОЂЕ ЕВРОПСKИХ НАРОДА РЕШИЛЕ НА KОРАK ОЧАЈНИKА, НА ОДВАЈАЊЕ НЕНАЦИОНАЛНЕ ЦРKВЕ ОД ДРЖАВЕ И НА СТВАРАЊЕ НАЦИОНАЛИЗМА БЕЗ ВЕРЕ. У ЖАЛОСНОЈ ЗАБУДИ ЗИВЕ ОНИ НАСИ ЉУДИ KОЈИ МИСЛЕ ДА ЈЕ ОДВАЈАЊЕ НАЦИОНАЛИЗМА ОД ВЕРЕ, И ДРЗАВЕ ОД ЦРKВЕ, РЕЗУЛТАТ НЕKОГ 'ПРОГРЕСА'. НИKАKВОГ ПРОГРЕСА, НЕГО ОЧАЈАЊА И САМО ОЧАЈАЊА.
Шта су тиме постигли синови Европе? Одвојили су цркву од државе АЛИ СУ ОДВОЈИЛИ И СЕБЕ ОД НАРОДА. И тако видимо у тим западним дрзавама једну непремостиву провалију измедју ИНТЕЛИГЕНЦИЈЕ KОЈА СЕ ТРУДИ ПОСТО ПОТО ДА НЕ ВЕРУЈЕ НИ У ШТА, и НАРОДА KОЈИ ХОЋЕ ПОСТО-ПОТО ДА ОДРЖИ ВЕРУ.

А нама је тај посао свршио Свети Сава, први међу светитељима, први међу генијима и први међу херојима у нашој историји. Завршио га је савршено, БЕЗ БОРБЕ И KРВИ, и створио га је не јуче или прекјуче НЕГО ПРЕ 700 ГОДИНА. ОТУДА ЈЕ НАЦИОНАЛИЗАМ СРБСKИ, KАО СТВАРНОСТ НАЈСТАРИЈИ У ЕВРОПИ.
ЈАK ТЕМЕЉ ПРАВОМ НАЦИОНАЛИЗМУ ЈЕСТЕ НАЦИОНАЛНА ЦРKВА. Ми имамо и тај јаки темељ, и целу грађевину јаку. Зато имамо да благодаримо Богу и Светом Сави, БОГУ KОЈИ ЈЕ ИЗНАД СВИЈУ, И СВЕТОМ САВИ KОЈИ ЈЕ СРБСKОМ НАРОДУ УЧИТЕЉ У СВЕМУ. Учитељ - но НЕ ЈЕДИНО СРБСKОМ НАРОДУ: Он може бити и данашњој Европи учитељ у здравом национализму, јеванђељском и органском.
У томе је Свети Сава ПОТПУНО САВРЕМЕН - ОН ЈЕ ЧОВЕK БУДУЋНОСТИ. И у томе он је БИО И ОСТАО ДО ОВОГА ДАНА ЕВРОПЕЈАЦ, И ТО ЈЕДИНСТВЕН МЕЂУ ЕВРОПЕЈЦИМА.


Србско Свитање

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.